SOFAM

Dufour Brieuc, Ismaël, 2019. Digital print and screen printing ink on fiberboard, 180×122 cm.

Photo: Ithier Held

1/6

Dufour Brieuc, Qualia, 2019. Digital print and screen printing ink on Hahnemühle, laminated on aluminum, 105×170 cm.

Photo: Ithier Held

2/6

Dufour Brieuc, Sentience, 2020. Serigraphy and screen printing ink on plywood pine, 60×244 cm.

Photo: Ithier Held

3/6

Dufour Brieuc, Kissiguma, 2020. Digital printing, serigraphy and screen printing ink on plywood pine, 246x210x120 cm.

Photo: Ithier Held

4/6

Dufour Brieuc, Kissiguma, 2020. Digital printing, serigraphy and screen printing ink on plywood pine, 246x210x120 cm.

Photo: Ithier Held

5/6

Dufour Brieuc, Umbo, 2020. Inkjet printing on nautical flag, 187×300 cm.

Photo: Ithier Held

6/6

Brieuc Dufour heeft een uitgesproken belangstelling voor het menselijk lichaam. Hij is gefascineerd door hoe het lichaam beweegt en hoe het eruitziet, maar ook de binnenkant intrigeert hem, het vlietende bewustzijn dat in ieder lijf huist. Dufour is geboeid door hoe het zenuwstelsel omgaat met wat er zich binnen en buiten het lichaam afspeelt. Hij laat vervormende Photoshop-lagen los op videostills of andere 2D-beelden van performers, een proces dat ‘glitching’ heet, en bewerkt de beelden ook met andere technieken, zoals zeefdruk, tekenen of schilderen. Laag na laag verandert Brieuc Dufour de kleuren en vormen van het origineel, tot het nog nauwelijks leesbaar is. Er ontstaat iets anders: de lagen doen het beeld zowel uiteenvallen als samensmelten tot een nieuw beeld/lichaam gestalte krijgt in het weefsel. Deze kleuren en vormen nodigen uit tot een optische confrontatie. Wanneer de toeschouwer de werken in het echt aanschouwt, wordt zij/hij erdoor overweldigd. Zij/hij zal proberen de werken als geheel op te nemen door er met de eigen blik afwisselend op in- en uit te zoomen, maar er nooit echt in slagen. In plaats daarvan wordt zij/hij meegezogen in een intense, synesthetische ervaring. (K.C.M.)

Brieuc Dufour has a pronounced interest in the human body. His fascination for how it moves and appears to the outside eye extends to the inner, fluctuating awareness that resides within any body, in particular how the nervous system engages with what is going on inside and outside of it. He subjects video stills or other 2D images of performers to distortive layering in Photoshop, a process known as glitching, and applies techniques of silkscreen, drawing and painting. Placing stratum upon stratum, Brieuc Dufour alters the colours and forms of the original to such an extent that it becomes barely legible. Something new comes into being, as the layers that both disintegrate the image coalesce, like tissue, into a new image/ body. These colours and forms set up triggers for an optical confrontation. Encountering them in person, the viewer may be overwhelmed, as they find themselves zoning in on and leaning out from the works, trying to take all of it in, but never quite succeeding. Instead, they are absorbed into an intense, synesthetic experience. (K.C.M.)

 

 

Brieuc Dufour s’intéresse de près au corps humain. Il est fasciné par la façon dont il bouge, par ce à quoi il ressemble extérieurement, mais il est aussi captivé par la conscience fluctuante qui réside à l’intérieur de tout corps humain, en particulier la façon dont le système nerveux interagit avec ce qui se passe à l’intérieur et à l’extérieur du corps. Il soumet des images de vidéos ou des photos de performeurs à une stratification déformante dans Photoshop, un procédé appelé glitching, et applique des techniques de sérigraphie, de dessin et de peinture. Strate après strate, Brieuc Dufour altère les couleurs et les formes de l’original à tel point qu’il devient pratiquement illisible, donnant ainsi naissance à quelque chose de nouveau: les couches qui à la fois désintègrent l’image et se fondent, comme du tissu cellulaire, pour donner une nouvelle image/un nouveau corps. Ces couleurs et ces formes déclenchent une confrontation optique. À leur contact, le spectateur peut être submergé, parce qu’il se retrouve à s’approcher, puis à s’écarter des œuvres, essayant de les embrasser dans leur globalité, sans jamais y parvenir vraiment. Au lieu de cela, il est absorbé dans une expérience synesthétique intense. (K.C.M.)